MARTA KOTARBA
PSYCHOTERAPIA

Kto się boi… – może dużo biegać!

Lęk i strach są zjawiskami powszechnymi w przeżyciach każdego człowieka. Uczucia te są więc obecne także w życiu najmłodszych dzieci – czasem jednak wyrażają je w sposób, który bywa mylnie odczytywany przez otoczenie.  Tekst powstał w ramach międzynarodowej współpracy w projekcie europejskim, którego efektem jest blog upowszechniający wyniki badań naukowych CZYM SKORUPKA… RZETELNIE O MAŁYM DZIECKU.

Research in Psychotherapy and Culture: Exploring Narratives of Identity – sprawozdanie z konferencji

W dniach 11-12 maja 2018 odbyła się w Wilnie konferencja pt. Research in Psychotherapy and Culture: Exploring Narratives of Identity organizowana przez Międzynarodowe Stowarzyszenie Psychologii Analitycznej, Uniwersytet w Wilnie oraz Litewskie Stowarzyszenie Psychologii Analitycznej. Wśród prelegentów była także dr Marta Kotarba, członkini Polskiego Towarzystwa Psychologii Analitycznej. Wygłosiła ona referat pt. It hurts not only body… – the serach for soul of young woman with rheumatic diseases, w którym […]

Strachy i straszki – gdy maluch się boi – artykuł przygotowany na bloga edukacyjnego Czym Skorupka… – Rzetelnie o Małym Dziecku

Stres ma swoje funkcje w naszym organizmie i natura “wymyśliła” go, aby pomóc nam adekwatnie reagować na zagrożenia. Małemu dziecku sporo nowych sytuacji, zdarzeń i osób wydaje się niebezpieczne. Dlatego gdy dziecko jest niespokojne, warto zareagować – pytanie tylko – jak? Co robić, gdy maluch się boi? Tekst powstał w ramach międzynarodowej współpracy w projekcie europejskim, którego efektem jest blog upowszechniający wyniki badań naukowych CZYM […]

Anatomia dziecięcej złości – artykuł przygotowany na bloga edukacyjnego Czym Skorupka… – Rzetelnie o Małym Dziecku

Większość małych dzieci ma od czasu do czasu napady złości. Wszystkie czasem krzyczą, rzucają się na podłogę lub płaczą, szczególnie jeśli zostaną poproszone o zrobienie czegoś, czego nie chcą robić, albo muszą zmierzyć się z odmową. Jak można rozumieć dzieciącą złość i jak na nią reagować? Tekst powstał w ramach międzynarodowej współpracy w projekcie europejskim, którego efektem jest blog upowszechniający wyniki badań naukowych CZYM SKORUPKA… RZETELNIE […]

Rozmowy z dziećmi o śmierci – artykuł przygotowany na bloga edukacyjnego Czym Skorupka… – Rzetelnie o Małym Dziecku

Artykuł o tym, jak rozmawiać z dziećmi na temat śmierci. Tekst powstał w ramach międzynarodowej współpracy w projekcie europejskim, którego efektem jest blog upowszechniający wyniki badań naukowych CZYM SKORUPKA… RZETELNIE O MAŁYM DZIECKU.

Psychika w chorobach zapalnych tkanki łącznej

Czym są zapalne choroby tkanki łącznej? Cechą charakterystyczną tych chorób są przewlekłe zmiany zapalne w obrębie tkanki łącznej – jest ona najbardziej zróżnicowaną spośród wszystkich tkanek człowieka, a jej zasadnicza funkcja polega na zapewnieniu łączności miedzy pozostałymi tkankami organizmu. Choroby zapalne tkanki łącznej zalicza się do chorób reumatycznych. Pamiętać jednak należy, że nie ma jednej choroby o nazwie reumatyzm. Jest to potoczne […]

Zamiast smoczka? – o smartfonach i tabletach w życiu dziecka – artykuł przygotowany na bloga edukacyjnego Czym Skorupka… – Rzetelnie o Małym Dziecku

Artykuł o zagrożeniach rozwojowych wynikających ze zbyt intensywnego kontaktu dziecka z nowymi technologiami. Tekst powstał w ramach międzynarodowej współpracy w projekcie europejskim, którego efektem jest blog upowszechniający wyniki badań naukowych CZYM SKORUPKA… RZETELNIE O MAŁYM DZIECKU.

Boję się. O dziecięcych lękach – artykuł przygotowany dla czasopisma Przedszkolne ABC

Lęk oraz strach są zjawiskami powszechnymi w przeżyciach każdego człowieka. Uczucia te są więc również obecne wśród dzieci w różnym wieku. Tym,  co powinno  zaniepokoić rodziców,  jest  duża  częstotliwość występowania  zachowań  lękowych u dzieci oraz stopień ich nasilenia.

Kiedy dziecku potrzebna jest psychoterapia?

Psychoterapia dziecka w ujęciu analitycznym wykorzystuje naturalne sytuacje w czasie codziennych zabaw, aby pomóc małemu człowiekowi wyrażać i nazywać emocje, oraz wspiera proces doświadczania siebie samego tak, aby dziecko mogło regulować własne impulsy, a także utrzymywać względną równowagę w przepływie energii między światem zewnętrznym i wewnętrznym.

Artykuł o dzieciach z zaburzeniami emocji i zachowania przygotowany w ramach kampanii: Jestem sobą, nie chorobą!

Okres dzieciństwa jest czasem przeznaczonym na zabawę oraz naukę, a także na zdobywanie ważnych umiejętności, które później mają istotne znaczenie dla funkcjonowania poznawczego, psycho-fizycznego oraz społeczno-emocjonalnego dziecka. Kiedy proces rozwoju zostaje zakłócony przez wystąpienie zaburzeń psychicznych, dziecko w ograniczonym zakresie gromadzić może optymalne doświadczenia, co znacząco oddziałuje na jego możliwości pełnego funkcjonowania w przyszłości.